tiistai 7. toukokuuta 2019

ELOKUVAN TUTKIMINEN, AUDIOVISUAALISET KEINOT 
-tekijä, foorumi, muut kontekstit 
-tarina (miljöö, tilanne, henkilöt, ristiriita, draaman kaari), sanallinen ja kuvallinen viestintä  
-tavoite 
-elokuvakerronnan keinot, audiovisuaaliset keinot: leikkaukset, rajaukset, kuvakulmat, kuvakoot, kameran liike, äänimaailma, värit ja näiden merkitys, tekstit 
LEIKKAUS:  
-kohtauksen otokset yhdistetään leikkauksella toisiinsa 
-jatkuvuusleikkaus (ajan, paikan ja toiminnan jatkuvuus säilytetään yli leikkausrajojen) 
-leikkaus katseen mukaan
-kuva-vastakuva: leikataan henkilöstä toiseen (dialogeissa tavallinen)
-leikkaus lähikuvaan 
-suora leikkaus: otos vaihtuu toiseen 
-häivytys: kuva katoaa mustaan ja uusi kuvaa nousee tilalle
-ristiinleikkaus: näytetään kahta samanaikaista toimintaa lomittain 
-kohtauksesta toiseen voidaan siirtyä suoralla leikkauksella, häivyttämällä tai ristikuvalla 
-ristikuva: häivytys ja nosto menevät päällekkäin 

KUVAKOOT, KUVAKULMAT, KAMERAN LIIKE: miten kukin otos rajataan, miten kamera liikkuu ja miten henkilöt liikkuvat kuvassa. 
-kuvakoon vaihtelu ohjaa katsojan huomioita, painottaa asioita, elävöittää kerrontaa 
-erikoislähikuva, lähikuva, puolilähikuva, puolikuva, laaja puolikuva, kokokuva, laaja kokokuva, yleiskuva 
-yleiskuva esittää tapahtumapaikkaa ja ihmisjoukkoa 
-lähikuva: henkilön ilmeet 
-kuvakulman vaihtelut: yläkulmasta (lintuperspektiivi), alakulmasta (sammakkoperspektiivi), subjektiivinen otos (kameran katse on roolihenkilön katse) 
-kameran liike:  
-panorointi (paikallaan pysyvä kamera kääntyy vaakasuunnassa akselinsa ympäri) 
-tilttaus (kamera pysyy paikallaan mutta liikkuu pystysuunnassa ylhäältä alas tai alhaalta ylös)  
-zoomaus 
-kamera voi liikkua henkilön rinnalla 
-kamera voidaan sijoittaa kohtauksen aikana niin, että voidaan ilmaista jonkun  kohtauksessa olevan henkilön näkökulmaa 

-nonverbaalisen viestinnän merkitys

Värit, valo ja varjo 
tekstit 

 
ÄÄNIMAAILMA 
-puhe, musiikki, ympäristön äänet, taustahäly, äänitehosteet 
-diegeettinen ääni: äänen lähde näkyy kuvassa 
-ei-diegeettinen ääni: kuvan ulkopuolinen ääni 

Katso tarkemmin täältä
https://kolmekurssi.blogspot.com/2017/04/elokuvan-tutkiminen.html

HARJOITUS: katso Yle Areenasta ankkuriosuus sarjasta Taisto - muovista ja rakkaudesta. Henkilöt siinä ovat talon asukkaat Kaikkonen (hoitanut talonmiehen tehtäviä), Taisto (kemian opettaja), Jonne (muuttomies), Maryam (kätilö), Helena ja uusi asukas Ruu Kaikkonen (Kaikkosen sukulainen).
https://areena.yle.fi/1-4673617

1. Miljöö: mihin aikaan ja paikkaan sarja sijoittuu? Millä elokuvakerronnan keinoilla katsojalle rakennetaan tarinan kuvaama aika?
2. Elokuvakerronnan keinot:
-Millaisia leikkauksia on käytetty? Anna esimerkkejä.
-Mitä kuvakokoja on käytetty? Anna esimerkkejä yleiskuvasta, kokokuvasta, puolikuvasta ja lähikuvasta.
-Mitä kuvakulmia on käytetty? Etsi esimerkki alaviistosta, sammakkoperspektiivistä ja yläviistosta, lintuperspektiivistä.
-Ajankäsittely: anna esimerkki takaumasta
-Kameran liike: anna esimerkki tilttauksesta
-Äänimaisema: Mitä ääniä kuuluu? Mitä niillä ilmaistaan?
-Dialogit: Mitä dialogien perusteella voi päätellä henkilöistä?
-Valaistus
3. Mikä on pääristiriita?

Katso toinen osa Minimiitti
-Mitä ristiriitoja ilmenee tässä osassa?


Katso kolmas osa Rautarouva
-Mikä ristiriita on tässä osassa?
-Tutki ensimmäisen, toisen ja kolmannen osan dialogia ja nonverbaalista viestintää. Valitse yksi henkilö ja tee huomioita hänestä dialogin ja ei-kielellisen viestinnän perusteella. Päätä ryhmässä, kuka tutkii Taistoa, Maryamia, Helenaa, Jonnea, Ruta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.