ELOKUVAN TUTKIMINEN
Tutkitaan sanallista ja kuvallista ilmaisua, niiden keinoja.
-Tekijä, nimi, vuosi
-Elokuvan juoni/tarina lyhyesti
-Mikä on tapahtuma-aika ja -paikka? Tapahtumien kesto?
-Mitä katsoja saa tietää henkilöistä ja heidän tilanteistaan? Kuka on päähenkilö?
-Mitä ristiriitoja ilmenee? Miten ristiriidat ratkeavat? Muuttuvatko, kehittyvätkö henkilöt?
-Millaiset suhteet keskeisillä henkilöillä on?
Elokuvakerronnan keinot, audiovisuaaliset keinot:
leikkaukset, rajaukset, kuvakulmat, kuvakoot, kameran liike, äänimaailma, värit
ja näiden merkitys, tekstit
LEIKKAUS:
-kohtauksen otokset yhdistetään leikkauksella
toisiinsa
-jatkuvuusleikkaus (ajan, paikan ja toiminnan
jatkuvuus säilytetään yli leikkausrajojen)
-leikkaus katseen mukaan
-leikkaus katseen mukaan
-kuva-vastakuva: leikataan henkilöstä toiseen (dialogeissa
tavallinen)
-leikkaus lähikuvaan
-suora leikkaus: otos vaihtuu toiseen
-häivytys: kuva katoaa mustaan ja uusi kuvaa nousee
tilalle
-ristiinleikkaus: näytetään kahta samanaikaista
toimintaa lomittain
-kohtauksesta toiseen voidaan siirtyä suoralla
leikkauksella, häivyttämällä tai ristikuvalla
-ristikuva: häivytys ja nosto menevät päällekkäin
KUVAKOOT, KUVAKULMAT, KAMERAN LIIKE: miten
kukin otos rajataan, miten kamera liikkuu ja miten henkilöt liikkuvat kuvassa.
-kuvakoon vaihtelu ohjaa katsojan
huomioita, painottaa asioita, elävöittää kerrontaa
-erikoislähikuva, lähikuva, puolilähikuva,
puolikuva, laaja puolikuva, kokokuva, laaja kokokuva, yleiskuva
-yleiskuva esittää tapahtumapaikkaa ja ihmisjoukkoa
-lähikuva: henkilön ilmeet
-kuvakulman vaihtelut: yläkulmasta
(lintuperspektiivi), alakulmasta (sammakkoperspektiivi), subjektiivinen otos
(kameran katse on roolihenkilön katse)
-kameran liike:
-panorointi (paikallaan pysyvä kamera kääntyy
vaakasuunnassa akselinsa ympäri)
-tilttaus (kamera pysyy paikallaan mutta liikkuu
pystysuunnassa ylhäältä alas tai alhaalta ylös)
-zoomaus
-kamera voi liikkua henkilön rinnalla
-kamera voidaan sijoittaa kohtauksen aikana niin, että
voidaan ilmaista jonkun kohtauksessa olevan henkilön näkökulmaa
-nonverbaalisen viestinnän merkitys
-nonverbaalisen viestinnän merkitys
Värit, valo ja varjo
tekstit
ÄÄNIMAAILMA
-puhe, musiikki, ympäristön äänet, taustahäly,
äänitehosteet
-diegeettinen ääni: äänen lähde näkyy kuvassa
-ei-diegeettinen
ääni: kuvan ulkopuolinen ääni
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.