TRAGEDIA
tragedia eli murhenäytelmä
-antiikin tragedia: ensimmäinen kukoistuskausi Kreikassa 400-luvulla eKr.
-kirjoittajia Aiskhylos, Sofokles ja Euripides, joilta säilynyt n. 30 tragediaa
-alun perin kreikkalainen tragedia saattoi päättyä myös onnellisesti
-Aristoteleen mukaan ”tragedia on arvokkaan ja loppuunsuoritetun, pituudeltaan rajoitetun toiminnan jäljittelyä; juoni on tapahtumien sommittelua
-mimesis: jäljittely, uudelleen luominen, tekeminen, esittäminen
-praxis: toiminta; draama on toiminnan jäljittelyä toiminnan keinoin
-mythos: juoni
-aristoteelinen draama = suljettu draama
-noudatti kolmen ykseyden lakia; henkilöt ylhäistä syntyperää; tyyli ylevä ja runomitallinen; sisälsi aina muutoksen onnesta onnettomuuteen tai toisinpäin; peripetia = yllätyksellinen käänne
-katharsis: herättämällä sääliä ja pelkoa tragedia aiheuttaa tunteiden puhdistumisen
TRAGEDIA MYÖHEMMIN
• antiikin Rooma ei tuottanut merkittäviä tragedioita
• Seneca (4eKr.-65jKr.)kirjoitti julmia tragedioita, joissa kärsimys nähtiin arvokkaana; välitti antiikin perinnön Englantiin 1400-1500-luvuille
• keskiajalla tragedia oli valoisasti alkava tarina, joka päättyi synkästi
• Elisabetin ajan tragedia (renessanssiaika):
-ihaili yksilöä
-Marlowe (1564-1593) kuvaa tragedioissaan rohkeiden, kunnianhimoisten sielujen taistelua itseään suurempia voimia vastaan
-Shakespearen (1564-1616)luonnetragedioissa (Hamlet, Othello, Macbeth, Kuningas Lear) rikos johtaa rikokseen kuten antiikin tragedioissa, mutta se leviää myös ihmismielestä toiseen; kaikki raunioituu vähitellen; paha ruokkii itse itseään ja mädättää kaiken
- Ranskan klassinen tragedia (1600-luvulla) piti lajit tiukasti erillään; kirjoittajia Corneille ja Racine
- ns. porvarillinen murhenäytelmä syntyi Saksassa; kirjoittajana Lessing; perinteinen tragediakäsitys mureni, koska päähenkilöinä saattoi olla keskisäädyn edustajia; ei enää myyttisiä, yli-inhimillisiä aiheita eikä sankareita , vaan keskiössä oli ihminen suhteessa muihin ihmisiin, kodin maailmaan, yhteisöön, lähipiiriin
- toisaalta Schiller ja Goethe noudattivat klassisen tragedian muotoihanteita
NYKYTRAGEDIA
• modernin tragedian luojana pidetään Ibseniä (1828-1906), jonka tragedioissa keskeinen konflikti rakentuu yksilön ja yhteiskunnan ristiriidasta; yksilön ehdottomuus törmää valheelliseen ja korruptoituneeseen yhteisöön
• naturalistisen tragedian kirjoittaja Strindberg (1849-1946)
• ekspressionistiset näytelmät: tyylitelty ihmiskuvaus, visuaalinen tehokkuus, ei-verbaaliset keinot; yhteiskuntakriittisyys, sosiaalinen vastuu
• amerikkalaisissa1900-luvun näytelmissä tragedian piirteitä erityisesti Millerillä, O´Neillillä
• sodanjälkeisessä Euroopassa Camus ja Sartre pohtivat eksistentialistisissa näytelmissään, perinteisen draaman muodossa filosofisia näkemyksiään
• absurdissa draamassa (Ionesco, Beckett) sekä traagisia että koomisia osioita
KOMEDIA
• komos riehakas juhlakulkue
• huvinäytelmä, jossa arkisempia aiheita kuin tragediassa; tavallisista ihmisistä ja heidän heikkouksistaan
• antiikin Kreikassa Aristofaneen (445-385)
poliittiset komediat
-uusi attikalainen komedia käytti vakiotyyppejä inhimillisten heikkouksien edustajina
-farssi, lyhyt tilannekomiikkaan perustuva ilveily syntyi myöhäiskeskiajalla; vauhdikas juoni ilman luonnekuvausta
-commedia dell´arte kehitti edelleen farssia; suosittu 1600-luvulla
-Elisabetin ajan englantilainen komedia; Shakespearella myös ns. romanttinen komedia
-Ranskassa 1600-luvulla Molièrellä farsseja, luonnekomedioita (Saituri) ja tapakomedioita
-1700-luvulla ns. sentimentaalinen komedia
-1800-luvulla vaudeville-komedia, lyhyehkö musiikkipitoinen huvinäytelmä
-1900-luvulla komedian ja tragedian rajat hämärtyneet > tragikomedia = vakavan
konfliktin sisältävä draama, joka päättyy onnellisesti tai jonkinlaiseen sovintoon
vastavoiminen kanssa
MUITA DRAAMAN LAJEJA
• melodraama = musiikkia käyttävä näytelmämuoto, vetoaa tunteisiin, hyveellinen sankari tai sankaritar
• dokumenttidraama
• eeppinen draama vieraannuttaa katsojan näyttämötapahtumisesta (Brecht)
• absurdi teatteri, draama kuvaa nykyihmisen mieletöntä elämänkokemusta; mielettömyys leimaa sekä näytelmän rakennetta, kieltä että tapahtumista; toiminnasta ei rakennu loogista juonta eikä dialogista järkevää ajatuksenkulkua; Ionesco, Beckett (vaikutteita Artaudin julmuuden teatterista = suoraan piilotajuntaan vaikuttavaa rajua ilmaisua käyttävä näytelmä))
• happening 1960-luvulla= improvisoitu draamallinen tapahtuma
• performanssi 1980-luvulla = happeningista kehitetty ennalta suunniteltu esitys
LISÄTIETOA TEATTERIN HISTORIASTA
Tutustu sivustoon Nykyteatterin rihmastoja. Erityisesti kannattaa tutkia alleviivatut osiot
Teatterihistoria ennen 1900-lukua, joka aukeaa tästä
http://www10.edu.fi/lukiodiplomi/teatteri/#81
1900-luvun teatterin ilmiöitä -osiossa on esitelty symbolismi, ekspressionismi, absurdismi, eeppinen teatteri, julmuuden teatteri, köyhä teatteri, tyhjä tila ja maailmakollektiivi, Odin-teatteri , postmoderni teatteri, Théâtre de Soleil, uusi commedia dell´arte, foorumiteatteri. Osio aukeaa tästä:
http://www10.edu.fi/lukiodiplomi/teatteri/#48
Jos olet kiinnostunut nykyteatterin ilmiöistä, lue myös osio Nykyteatteri ja esitystaide. Sen avulla ymmärrät, mistä nykyteatterissa on kyse.Osio aukeaa tästä:
LISÄTIETOA TEATTERIN HISTORIASTA
Tutustu sivustoon Nykyteatterin rihmastoja. Erityisesti kannattaa tutkia alleviivatut osiot
Teatterihistoria ennen 1900-lukua, joka aukeaa tästä
http://www10.edu.fi/lukiodiplomi/teatteri/#81
1900-luvun teatterin ilmiöitä -osiossa on esitelty symbolismi, ekspressionismi, absurdismi, eeppinen teatteri, julmuuden teatteri, köyhä teatteri, tyhjä tila ja maailmakollektiivi, Odin-teatteri , postmoderni teatteri, Théâtre de Soleil, uusi commedia dell´arte, foorumiteatteri. Osio aukeaa tästä:
http://www10.edu.fi/lukiodiplomi/teatteri/#48
Jos olet kiinnostunut nykyteatterin ilmiöistä, lue myös osio Nykyteatteri ja esitystaide. Sen avulla ymmärrät, mistä nykyteatterissa on kyse.Osio aukeaa tästä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.